Alle kan være med: Prøv kræfter med parasport
Beskrivelse
Hvordan føles det at spille bold uden at kunne se?
Eller at samarbejde i en intens holdsport – siddende i en kørestol?
I dette forløb får eleverne en unik mulighed for at opleve to fascinerende parasportsgrene på egen krop: blindebold og kørestolsrugby. Gennem leg, konkurrence og refleksion arbejder vi med inklusion, fairplay og fællesskab – både fysisk og mentalt.
Forløbet kombinerer praktiske aktiviteter i Funhall med forberedelse og efterbehandling på skolen, og er målrettet mellemtrin og udskoling. Det giver eleverne indsigt i handicapidrættens verden – og i deres egen rolle i fællesskabet.
For udskolingen kan forløbet sammentænkes med samfundsfag.
Aktiviteter
Besøget i Funhall Viborg består af to aktiviteter:
1. Kørestolsrugby
- Introduktion til sporten og dens regler
- Praktisk afprøvning i kørestole
- Fokus på samarbejde, kommunikation og fysisk aktivitet
2. Blindebold
- Introduktion til sporten og dens historie
- Øvelser med blindfolds og bold med klokker
- Fokus på sanser, tillid og inklusion
Planen for et besøg i Funhall Viborg kunne strække sig over 1,5-2 timer og se ud som følger:
- Fælles velkomst
- Introduktion til kørestolsruby, øvelser og kampe/mini-turnering
Vandpause - Introduktion til blindebold, øvelser og kampe/mini-turnering
- Fælles farvel og tak
NB!
Lærere agerer dommere under aktiviteterne.
Der skal medbringes indendørs sko til alle aktiviteter der IKKE foregår uden fodtøj
Der kan være lidt køligt i aktivitets hallerne i vinter halvåret, så medbring tøj derefter.
Forberedelse
Som minimun arbejdes der forud for besøget hos Funhall med parasport og handicapidræt
- Kort introduktion: Hvad er parasport, eksempler (blindebold, kørestolsrugby etc.).
- Diskutér forskellige typer handicap (fysiske, syn, måske andre), hvad de betyder for bevægelse, orientering, spil osv.
Se PRIMÆRT materiale længere nede på siden.
Forberedende undervisning kunne også bestå af:
Teoretisk arbejde med regler og redskaber
- Del eleverne op i grupper. Hver gruppe arbejder med at finde/forklare reglerne for enten kørestols-rugby eller goalball.
- Hvad kræver udstyr? (kørestol, bold med bjælder, mørklægningsbriller osv.)
- Introducer begreber som tilgængelighed, tilpasning, inklusion.
Fysisk/opvarmningsøvelser, relevante grundfærdigheder
- Øvelser i koordination, balance, retningsskift, reaktionstid.
- Sansetræning/lydorientering: f.eks. bind for øjnene, lytteøvelser.
Se inspiration til forberedende undervisnings som SEKUNDÆRT materiale længere nede på side.
NB! Før besøget hos Funhall Viborg deles eleverne i hold á 4.
Efterbehandling
Eftebehandlende undervisning kunne bestå af:
- Refleksion over oplevelsen: Lad eleverne tale om, hvordan det føltes at prøve parasport, og hvad de lærte om inklusion og samarbejde.
- Faglig opsamling: Diskutér, hvordan aktiviteterne hænger sammen med idrætsfaglige mål og værdier som fællesskab og respekt.
- Perspektivering: Tal om, hvordan parasport kan give muligheder for alle – både i skolen og i samfundet.
- Evaluering: Brug en kort skriftlig evaluering eller klassesamtale til at indsamle elevernes oplevelser og idéer til forbedringer.
For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration længere nede på siden, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Formål
Formålet med forløbet er, at eleverne:
- får forståelse for, hvordan idræt kan tilpasses forskellige forudsætninger
- oplever, hvordan forskellighed kan være en styrke i fællesskabet
- reflekterer over egne og andres muligheder og begrænsninger
Eksempler fra Fælles Mål:
Idræt, efter 5. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'alsidig idrætsudøvelse', hvor eleven kan anvende grundlæggende, sammensatte bevægelser i idrætspraksis.
Idræt, efter 7. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'alsidig idrætsudøvelse', hvor eleven kan anvende sammensatte bevægelser i udvikling af idrætsaktiviteter.
Idræt, efter 9. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'alsidig idrætsudøvelse', hvor eleven kan anvende komplekse bevægelsesmønstre i udvikling af en alsidig idrætspraksis.
Samfundsfag - der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'sociale og kulturelle forhold', hvor eleven kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger.
Praktisk information
Se flere detaljer
De første 10 forløb på tværs af Funhalls udbyderprofil er gratis for kommunale skoler.
Herefter er prisen 50-100,- / person eller faste priser på 500,-/klasse afh. aktivitet.
Funhall kan rumme mange elever på én gang, så tag kontakt for muligheder, hvis I ønsker at tage hele årgangen/huset med.
DIFs side om parasport
PRIMÆRT materiale
Parasport Danmarks YouTube-kanal
PRIMÆRT materiale
Her findes videoer med forskellige parasportsgrene - heriblandt kørestolsrugby
Kort film og parasportens historie (på engelsk)
PRIMÆRT materiale
Funhall Viborgs sider om kørestolsrugby og blindebold
Viden om Handicaps aktivitetsdatabase: Aktiviteter for Alle
SEKUNÆDRT materiale
Forløb på Alineas idrætsportal: Temabaseret idrætsforløb
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på Alineas idrætsportal: Aktivitetsudvikler
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på Alineas idrætsportal: Når der går sport i politik
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Tilmelding
De første 10 forløb på tværs af Funhalls udbyderprofil er gratis for kommunale skoler.
Herefter er prisen 50-100,- / person eller faste priser på 500,-/klasse afh. aktivitet.
Tilmelding foregår ved direkte kontakt til Martin

