Ridder for en dag
Beskrivelse
Forløbet består af en forberedende fase, et besøg på Hald og en opfølgende fase, hvor I kan vælge at genbesøge oplevelsen gennem forskellige lege og aktiviteter relateret til temaet.
Forløbet taget afsæt i temaet RIDDERE og er forankret i en lokal, historisk person – den middelalderlige stormand og ridder, Niels Bugge.
Temaet behandler, udover det historiske, emner som ridderlighed, venskab, forskellige styrker og mod.
Forløbet ved Hald bygger over det narrativ, at børnene skal gennemgå en uddannelse som riddere og i slutningen af dagen selv kåres til riddere.
Aktiviteter
Børnehave kommer til Hald, hvor formidlingen starter med en fælles sang og dans fra middelalderen. Herefter kommer børnene i ”skole som riddere” gennem forskellige aktiviteter. Dagen slutter med, at de bliver kåret som riddere.
Forberedelse
Inden forløbet vil I få tilsendt et materiale, der bruges til at forberede besøget og arbejde tematisk med riddere.
Materialets indhold og forberedelser til besøget:
- Fortællinger fra ridderens borg
Børnehistorie om Niels Bugge læses med dialogisk læsning for børnegruppen.
Brug dukketeater til at understøtte fortællingen. I materialet finder I illustrerede udgaver af karaktererne fra fortællingen. Disse kan printes, lamineres, sættes på pind og bruges under oplæsningen af historien.
Historien har en åben slutning, der lægger op til med- og videredigtning.
Den sidste del af fortællingen får børnene under besøget i Hald.
2. Introduktion til våbenskjolde og deres betydning
Børnene ser Niels Bugges våbenskjold med et vildsvin på. Vildsvinet symboliserer styrke og vilje. Et vildsvin går til angreb og lader ikke noget stoppe den, hvis det skal beskytte sine unger.
I middelalderen havde fine folk våbenskjolde. På skjoldene var tegninger som kunne vise, at man hørte til en fin familie. Nogle gange viste tegningerne på skjoldet, hvordan man var – hvilke styrker og hvilken personlighed, man besad. Tit havde man tegninger af dyr og flotte farver på sit skjold.
Forslag til øvrige lege og aktiviteter:
Tømmerflåden
Lad børnene gå rundt mellem hinanden, når de møder et andet barn, skal de hilse pænt. Sig de er på en tømmerflåde, så de skal fordele sig godt i rummet, så tømmerflåden ikke kæntrer.
Giv dem nu forskellige dyr, ridder og konge, som de skal bevæge sig og hilse som f.eks. en kat, en hare, en løve, en slange, et pindsvin, en ræv, en drage eller en enhjørning.
Tal om hvilke egenskaber, man knytter til forskellige dyr f.eks. den snu ræv, den dumme ko, den kloge ugle, den stærke bjørn, det dovne dovendyr, den modige løve osv.
Tegn et våbenskjold
Børnene tegner et våbenskjold på en skabelon i en lille gruppe eller individuelt med et dyr, som de synes, kan passe med dem. Våbenskjoldet kan eventuelt deles i felter, så de kan tegne flere dyr.
Våbenskjoldene kan tages med til Hald.
Efterbehandling
Materialer og forslag til tematisk genbesøg:
- Tegn og skab egne ridderpersonlighed ud fra skabelon
- Brug egne ridderfigurer som dukketeater
- Genlæs historien
- Lav en ridderturnering med ringridning på løbecykel, balancegang på stamme og gamle lege.
- Dans til middelaldervisen ”Jeg så en ulv, en ræv, en hare”: https://www.youtube.com/watch?v=N_R3mttjAfU
- Bøgerne her kan anbefales til inspiration: Forskning og viden - Center for leg
Ideer til indhold i en temakasse: kæpheste, træsværd, våbenskjolde, udklædningstøj (dyr, riddere og royale folk), fin borddækning, balancebane, ringriddersæt, bøger om riddere og riddertiden, dansevejledning og middelaldermusik.
Evaluer med børnene
3. Ridderens rejse – bevægelsesevaluering
Lav en "ridderrejse", hvor børnene stiller sig i en linje og bevæger sig frem, hver gang de kan genkende sig selv i et udsagn.
Eksempler på udsagn:
- Træd et skridt frem, hvis du har prøvet noget nyt i dag.
- Træd et skridt frem, hvis du har følt dig som en rigtig ridder.
- Træd et skridt frem, hvis du har hjulpet en ven.
- Træd et skridt frem, hvis du har lært en ny sang.
- Træd et skridt frem, hvis du har lært noget om middelalderen og gamle dage.
- Træd et skridt frem, hvis du har haft det sjovt.
Formål
Forløbet har til hensigt at styrke børnenes demokratiske dannelse og historiske bevidsthed. Børnene skal opnå forståelse for fortiden for bedre at kunne skabe mening i nutiden og forestille sig fremtiden. Vi ser barnet som en aktiv deltager, der integrerer værdier og viden i sin egen personlighed og anvender dem som en rettesnor i en global verden.
Målet er at gøre museumsverdenen tilgængelig for børn på en sjov og inspirerende måde, så samlinger og viden sættes i spil i relation til de pædagogiske læreplaner. Gennem forløbet styrkes børnenes sociale kompetencer, fællesskabsfølelse og sproglige udvikling.
Fortiden gøres således levende og vedkommende for begyndere.
Eksempler på mål i forhold til den pædagogiske læreplan
Kultur, æstetik og fællesskab - Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier. Det pædagogiske læringsmiljø skal endvidere understøtte, at alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.
Praktisk information
Se flere detaljer
Forløbet udbydes følgende otte datoer i 2026, i tidsrummet mellem kl. 9 og 11:
Den 4., 6., 7., 11., 12., 18., 20. og 21. maj
Se flere detaljer
Forløbet varer 1½ til 2 timer,
Man kan med fordel blive ved Hald efterfølgende og bruge tid på egen hånd. Der er meget, man kan foretage sig.
Der er mulighed for at købe brænde til at lave bål ved bålpladserne, spise frokost i madpakkehuset, lege i skoven eller besøge den fine historiske legeplads og fortsætte ridderlegen.
"Jeg så en ulv, en ræv, en hare"
Musik og sang til middelaldervise
Hæfte: Forskning og viden - Center for leg
Tilmelding
Bookes via pretix
I kan tilmelde jer fra den 10. januar 2026. Efter tilmelding får man tilsendt materialer til forløbet.
Forløbet udbydes følgende otte datoer i 2026, i tidsrummet mellem kl. 9 og 11:
Den 4., 6., 7., 11., 12., 18., 20. og 21. maj
Obs! Et børnehus kan booke ét forløb hvert andet år.
Forløbet varer 1½ til 2 timer.
Man kan med fordel blive ved Hald efterfølgende og bruge tid på egen hånd.
Hvis man ønsker det, kan vi efter nærmere aftale også starte tidligere.

