Dagtilbud
Gratis

Natur og historie - også for de mindste

Billede

Beskrivelse

I Kongenshus Mindepark kan selv de mindste få en stor naturoplevelse. Her er store vidder, lyng, trapper til udsigtstårnet, mulighed for at lave mad over bål og jagt på planter og dyr. 

 

Aktiviteter

Tæl trin op i udsigtstårnet (eller tæl så mange du kan)

Gå på jagt efter forskellige planter og dyr

Gå tur i mindedalen og læs (de voksne) navnene op - måske kender børnene nogen med det navn

Tag eventuelt billeder undervejs som I kan bruge til efterbehandling af turen. Lad gerne børnene tage billeder.

 

Forberedelse

Spørg evt. forældrene, om de har slægtninge, der var hedebønder. Kontakt evt. arkivet hos Hedeselskabet i Viborg - måske vi kan finde navnene og dermed, hvor I skal lede efter stenene.

Find information på www.hedeselskabet.dk/kongenshus-mindepark

 

Efterbehandling

I kan tale med børnene om turen op i udsigtstårnet, og hvad og hvor langt de kunne se fra tårnet. Brug eventuelt de billeder som I eller børnene har taget på turen.

Undersøg hvad de planter og dyr hedder, som I har fundet på turen.

Snak med børnene det I fandt ud af i mindedalen - var der mon nogen, der kender nogen af dem i mindedalen?

Formål

Oplev landskabet som det så ud for vores forfædre. Måske børnenes tipoldeforældre er mindet i parken?

Få kendskab til de planter der hører til en lynghede og mærk hvordan lyngen føles. 

Eksempler fra læreplanstemaer
Kultur, æstetik og fællesskab - Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier. Det pædagogiske læringsmiljø skal endvidere understøtte, at alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.  
 

Natur udeliv og science - Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får konkrete erfaringer med naturen, som udvikler deres nysgerrighed og lyst til at udforske naturen, som giver børnene mulighed for at opleve menneskets forbundethed med naturen, og som giver børnene en begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig udvikling. Det pædagogiske læringsmiljø skal endvidere understøtte, at alle børn aktivt observerer og undersøger naturfænomener i deres omverden, så børnene får erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag, virkning og sammenhænge, herunder en begyndende matematisk opmærksomhed. 

 

Praktisk information

Forløbstype
Besøg på egen hånd
Målgruppe
3 år
4 år
5 år
6 år
Læreplanstemaer
Krop, sanser og bevægelse
Kultur, æstetik og fællesskab
Natur, udeliv og science
Pris
Gratis
Antal
Ingen øvre grænse. Der er masser af plads.
Periode
Hele året
Varighed
2 timer
Skjul detaljer

Besøget kan vare alt fra 2 timer til en hel dag. Der er shelters og bålplads, og der er også mulighed for at komme indenfor (husk at kontakte for adgang til aflåst madpakkehus)

 

Emneområde
Hytter og lejrskoler
Idræt og bevægelse
Kulturhistorie og tro
Kunst, arkitektur og design
Litteratur, medier og sprog
Natur, friluftsliv og udeskole
Naturvidenskab
Tværfaglige tilbud