Har I også brug for en snak om sandheder og løgne (mis- og desinformationer) i jeres klasse?
I samarbejde med youtuber Rasmus Kolbe alias Lakserytteren har vi udviklet et spil, der skal give eleverne en større forståelse for at undersøge de informationer, de møder med en vis skepsis.
Vi starter med et kort fælles oplæg om sandheder og løgne. Eleverne skal derefter hjælpe detektiv Lakse med at finde den forsvundne maskot ved at skelne mellem sandhed og mis-/desinformation.
Det hele foregår i det digitale univers på Sladderup Skole igennem programmet CoSpace Edu.
Som startskud til forløbet skal eleverne i egen klasse introduceres for Detektiv Lakse (Lakserytteren), som har brug for deres hjælp til at løse et mysterium.
Det gøres bl.a. ved et lille filmklip med Detektiv Lakse.
På dagen, hvor I får besøg af biblioteksformidleren, starter vi med et fælles oplæg om sandhed og forskellige slags løgne (mis- og desinformation).
Eleverne præsenteres for begreberne, og vi får en snak om årsager og konsekvenser krydret med eksempler fra elevernes egen hverdag – både online og i skolegården.
Herefter skal eleverne to og to ind på CoSpace Edu – en del af Skoletube – og løse mysteriet om den forsvundne maskot.
De dumper ned på Sladderup Skole, hvor detektiv Lakse og hans kælegris Gumlegøj venter på dem.
Her skal de være meget opmærksomme på, hvem der taler sandt, og hvem der taler falsk, og ikke mindst hvorfor.
Efter spillet samler vi op på, hvem der fortalte sandheden, og hvilke motiver de forskellige grupper havde for at lede os på vildspor.
Der er også mulighed for at lave bevægelse/dans til Detektiv Lakses huskeremse.
Som forberedelse til forløbet skal klassen:
For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Efter vores besøg har I mulighed for at arbejde videre med:
• mis-/desinformation
• CoSpaces Edu – blokprogrammering på Skoletube
Samtidig er forløbet godt til at skabe en fælles referenceramme for klassen, når I senere støder på historier, der (måske) er for gode til at være sande. Så kan I henvise til, ‘dengang vi var DIGItiver sammen med Detektiv Lakse’.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Formålet med forløbet er at:
Eksempler fra Fælles Mål:
Dansk, efter 2. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan kommunikere med opmærksomhed på sprog og relationer i nære hverdagssituationer. Med særligt fokus på 'IT og kommunikation'.
Dansk, efter 4. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer. Med særligt fokus på 'IT og kommunikation'.
Forløbet kan foregå i Makerspace på Hovedbiblioteket i Viborg, på dit lokalbibliotek eller på skolen.
Der er cykelafstand til Hovedbiblioteket for de fleste byskoler, og gåafstand fra Jernbanegade og Banegårdspladsen, hvor mange busser og toget standser.
Find bustransport på Rejsekortets prisberegner, bed jeres skolesekretær oprette Erhvervsrejsekort og booke plads hos Midttrafik (på 87 40 82 40), hvis I over 20 rejsende.
PRIMÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
Tilmelding senest tre uger før ønsket besøg.
Ved tilmelding oplyses
- mail og telefonnummer på alle deltagende lærere
- navn på skole/institution
- antal elever