Coaching 24/25
Beskrivelse
Coaching er en samtaleform, der på en motiverende og effektiv måde får sat fokus på de vaner, situationer og tanker, der ikke virker optimalt for jeres klasse – og de, der gør.
En klasse består af forskellige typer mennesker, og der skal være plads til alle. Nogle af de ting, som er med til at skabe en fantastisk klasse, er, at eleverne:
- kender hinandens styrker og respekterer hinandens forskelligheder.
- er enige om deres fælles værdier og har udarbejdet en plan for, hvordan de efterlever dem.
- har tydelige spilleregler for, hvad der er acceptabelt, og hvad der ikke er.
- hver især tager ansvar og holder fokus på det, der er vigtigt.
Aktiviteter
Vi starter altid en coachingsession med at forklare de praktiske rammer for forløbet, ligesom I har mulighed for at stille spørgsmål. Vi laver også en lille forventningsafstemning, idet vi eksempelvis forventer, at I er åbne og til stede. Til gengæld kan I forvente af os, at vi er neutrale, nærværende, lyttende og fokuserede på jeres udvikling.
I forklarer kort om klassens nuværende situation, hvad der udfordrer klassen, og hvordan I kunne tænke jer, at det skal være fremover. Vi dykker ned i, hvordan I kan nå jeres mål, ligesom vi kigger på jeres værdier, tanker og overbevisninger omkring jeres udfordringer.
På baggrund af coachingsessionen beslutter I, hvad jeres næste skridt skal være – og hvordan I vil tage det, imens vi holder fokus på det overordnede mål for coachingforløbet.
Forberedelse
Tænk over, hvad der fungerer godt, og hvad der fungerer mindre godt i jeres klasse.
Efterbehandling
Følg jævnligt op i klassens time. Holder I jer til spillereglerne, og har I fokus på de ting, der giver et godt klassesammenhold?
For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I skal i gang med, er midt i eller lige har afsluttet.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på Gyldendals portaler.
Formål
Dette coachingtilbud vil spore os ind på de emner, der er vigtige for at skabe en velfungerende klasse. Vi team-coacher i klasserne og udpeger de udfordringer og redskaber, der skal til for at skabe teamspirit, respekt og tillid. Vi er med i klassen for at lytte, observere og bidrage med sparring og feedback til læreren, så vi har de bedste forudsætninger for at lykkes hele vejen rundt.
Eksempler fra Fælles Mål:
Dansk - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer. Med særligt fokus på 'dialog'.
Samfundsfag - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'sociale og kulturelle forhold', hvor eleven kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger. Med særligt fokus på 'socialisering'.
Praktisk information
Se flere detaljer
Èn klasse ad gangen.
Tilbuddet gælder i skoleåret 24/25
Se flere detaljer
Forløbet varer 3-5 dage. Vi kan aftale at forlænge forløbet, hvis der bliver behov for det.
Forløb på Gyldendals danskportal: Danskhed
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på Alineas samfundsfagsportal: Hvem er du?
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Tværfagligt forløb på Alineas kristendomskundskabs-, samfundsfags- og historieportal: Hænger det sammen?
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Tilmelding
Efter 10. juni 24 er der løbende tilmelding, hvis der stadig er ledige pladser. I er altid velkomne til at forhøre jer hos projektlederen på 2074 3282
OBS: Forløbet er i udgangspunktet tiltænkt 7. klasser. Andre klassetrin aftales individuelt efter henvendelse.