Hænderne op med Diggi

Beskrivelse

Hænderne op med Diggi er et aktivt forløb, som kobler bevægelse og læring i dansk og matematik. Bevægelse, bevægelsesglæde og brug af bolde er tænkt ind som en naturlig og integreret del af undervisningen i fagene. Der er samtidig fokus på trivsel, og derfor arbejder eleverne på tværs af grupper og klasser, hvor de i fællesskab skal løse opgaver og udfordringer. Forløbet kan bruges som en temauge eller spredes over fire uger, hvor man for eksempel har forløbet en dag om ugen. 

Se en film og læs mere om forløbet: Sæt bevægelse på skoleskemaet

Aktiviteter

Eleverne skal bruge bolden som et nøgleredskab i undervisningen. Eleverne bevæges både fysisk og intellektuelt til sjove og udfordrende lege og opgaver via den søde dinosaurus Diggi. Undervisningen introducerer eleverne for motoriske aktiviteter med en bold i hånden og mange nøje udvalgte delelementer fra håndboldsporten. Forløbet afsluttes med en idrætsdag, hvor der spilles forskellige former for håndbold.

Eksempler på aktiviteter i dansk kunne være dialogisk oplæsning fra Diggis historiebog, billed- og ordlotteri, leg med ord og bogstaver.

Eksempler på aktiviteter i matematik kunne være Diggispil med tal, lege butik, matematik på stribe.

Forløbet afvikles af en DGI-instruktør, og der er mulighed for at inkludere den lokale håndboldforening.

Forberedelse

Der er ikke brug for forberedelse fra elevernes side. Lærerne bliver introduceret til materialet af den DGI-instruktør, som skal afvikle idrætslektionerne.

Efterbehandling

Der er ikke planlagt efterbehandling udover evaluering og sparring med DGI om forløbet og eventuelt mulighed for at lave det igen for kommende årgange.

Formål

Formålet er at introducere håndbold i skolen via et tværfagligt univers, der rammer læringsmålene i dansk, matematik og idræt.

Eksempler på Fælles Mål
Idræt Eleven kan modtage og aflevere boldtyper. Eleven har viden om enkle regler i spil med bold. Eleven har viden om samarbejdsmåder.

Dansk Eleven kan forbinde tekstens emne med egen viden, erfaring og ideer. Eleven kan bruge talesprog i samtale og samarbejde. Eleven kan stave lette ord.

Matematik Eleven kan handle hensigtsmæssigt i situationer med matematik. Fokus regnestrategier: eleven kan addere og subtrahere enkle naturlige tal med hovedregning.

Sted

På skolen

Undervisningsmateriale

Tilsendes ved booking af forløb.

Tilmelding

Kontakt Terkel Tranberg.

Tlf.nr. 79 40 43 77