Vikingeliv 24/25

Beskrivelse

Børn og voksne bliver for en tid sendt tilbage til vikingetiden omkring år 800. Her vil de stifte bekendtskab med nogle af de opgaver og udfordringer, som vikingerne var en del af. Gennem forskellige workshops vil eleverne lære, hvordan man kæmper vikingekampe, laver vikingemad over bål og arbejder kreativt med forskellige materialer. Alt dette kombineret med en sund portion frisk luft.

(Forløbene er primært lavet til mellemtrinnet. Det er dog også muligt at lave forløb for 2.-3. klasse.)

Aktiviteter

Afhængigt af timetal og mandskab sammensætter vi et forløb, som kan tilpasses klassen eller årgangen.
For eksempel enkeltdagsforløb, hvor der arbejdes med historien om vikingerne, vikingemad og vikingehåndværk.

Vi tilbyder sammensætninger med nedenstående forløb:

• Kamptræning, herunder showkamp.
• Viden om og forståelsen af verden dengang samt den nordiske mytologis indflydelse på vikingelivet.
• Proces og fordybelse er i højsædet, når eleverne stifter bekendtskab med de gamle håndværksmæssige traditioner, herunder træ/snitte, tin, læder, jern/smede m.m.
• Vikingemad over bål, hvor eleverne får et indblik i de ingredienser, der blev anvendt til madlavning dengang.

Forberedelse

Ingen obligatorisk forberedelse, men en opfordring kunne være at tage en snak på klassen om vikingetiden:
Hvad ved vi egentlig? Hvad har vi hørt, og hvad tror vi?

Desuden er det en god idé at opfordre eleverne til praktisk udendørs påklædning. 

Efterbehandling

Ingen obligatorisk efterbehandling, men hvis I tog snakken om vikingetiden på forhånd, kan I jo tage den op igen:
Hvad lærte vi? Hvad ved vi nu - og var der noget af det, vi troede om vikingerne, der viste sig at være helt anderledes?

For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I skal i gang med, er midt i eller lige har afsluttet.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der bl.a. er linket til relevante forløb på Gyldendals portaler.

Formål

Vikingeliv skaber viden og læring gennem leg. Vi stikker hænderne i jorden, giver eleverne oplevelsen af at indgå i et fællesskab, og vi giver dem kompetencer, de kan bruge senere i livet.
 

Eksempler fra Fælles Mål:

Madkundskab - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fødevarebevidsthed', hvor eleven kan træffe begrundede madvalg i forhold til kvalitet, smag og bæredygtighed. Med særligt fokus på 'råvarekendskab'.

Håndværk og design - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'håndværk - forarbejdning', hvor eleven kan anvende værktøjer, redskaber og maskiner forsvarligt til forarbejdning af materialer.

Historie, efter 4. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kronologi og sammenhæng', hvor eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv. Med særligt fokus på 'livsgrundlag og produktion'.

Idræt, efter 5. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'alsidig idrætsudøvelse', hvor eleven kan anvende grundlæggende, sammensatte bevægelser i idrætspraksis. Med særligt fokus på 'kropsbasis'.

Idræt, efter 7. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'alsidig idrætsudøvelse', hvor eleven kan anvende sammensatte bevægelser i udvikling af idrætsaktiviteter. Med særligt forkus på 'natur- og udeliv'.

Sted
Midgård, Klub Gården
Odshøjvej 65a
8800 Viborg

Alle forløb foregår i Midgård - vores lille lokale vikingeby, som ligger ved Klub Gården i Houlkær.

Tilmelding

Løbende tilmelding. 
I tilmelder jer ved direkte henvendelse til afdelingsleder for Klub Gården, Kim Lück Hougaard.

Tlf.nr. 2534 0551
Tilmeldingsfrist
09.06.2025