Kulturspor - Tegning

Beskrivelse

Kulturspor er Viborg Kulturskoles tilbud til folkeskolerne i Viborg Kommune.
Kulturspor skal give alle børn og unge adgang til et aktivt skabende liv med varieteret kultur.
I kulturspor møder elever inddragende og engagerede kunstnere, der sammen med lærer(e) fra grundskolen planlægger og gennemfører et forløb i et ligeværdigt forhold.

Hele klassen modtager undervisning inden for tegning som en del af billedkunstundervisningen.

Forløb af 12 timers varighed hvor der er mulighed for at arbejde med:

Tegneserie, bogillustration, plakatkunst, fortællende ikoner, portrættegning, genstandstegning, landskabstegning (evt. udendørs), tegning af indendørs rum, tegning af kroppen (med tøj på), tegning af klæde/stof, stilleben m.m.

Eleverne bliver præsenteret for en variation af forskellige materialer, eksempelvis: grafit, kul blæk, tuscher, pastelkridt m.m., samt forskellige tilgange til tegning, herunder: konturtegning, langsom/hurtig streg, stort/lille format, skravering, vægt/massefylde, perspektiv (flad/dybde) m.m.

Ved at afprøve og eksperimentere med de forskellige metoder og materialer, får eleven kendskab til forskellige udtryksformer, samt udvidelse af deres tegnetekniske råderum.

Indhold/emne, materialevalg og metode aftales mellem skolens lærer og kunstner.

Aktiviteter

Eleverne udtrykker sig gennem tegning om det kunstneriske emne eller indhold. Hele klassen introduceres for forskellige metoder tilknyttet det valgte tegnetekniske område og materialer.

Der kan fx arbejdes inden for følgende områder:

  • tegning og grafik
  • kultegning
  • blyantstegning
  • blindtegning
  • lys og skyggetegning
  • tegneserie-formatet

Aktiviteterne i billedkunstundervisningen planlægges, gennemføres og evalueres i samarbejde med underviseren fra Kulturskolen. 

 

Forberedelse

For alle Kulturspor aktiviteter på skolerne vil aktionslæring og samskabelse danne rammen for aktiviteten og samarbejdet.
Forud for ethvert forløb skal der således afholdes møde(r) mellem kunstner og lærer, hvor det pædagogisk/kreative indhold, fordeling af opgaver, tilrettelæggelse af forløb, praktik med videre aftales, ligesom der under hvert Kulturspor forløb skal være afsat tid til løbende dialog og evaluering.  

Den overordnede ramme for samarbejdet mellem kunstner og lærer/pædagog i forhold til planlægning og evaluering er SMTTE modellen.

Se vedhæftede samarbejdsmodel under materialer. 

 

 

Efterbehandling

Efter endt samarbejdsperiode evalueres forløbet af lærer/pædagog og kunstner i fællesskab.

Lærer/pædagog udfylder et digitalt evalueringsskema. 

For de interesserede elever vil der være mulighed for efterfølgende at tilmelde sig Kulturskolen Viborg og dermed fortsætte de kreative aktiviteter.

Formål

Fælles for alle forløbene i Kulturspor er, at forløbene tager udgangspunkt i de fælles mål for de pågældende fag.

Eksempler fra Fælles Mål:
Billedkunst- Der arbejdes med kompetencemålet 'billedfremstilling', hvor eleven kan udtrykke sig i plane, rumlige og digitale billeder.

Undervisningsmateriale

Samarbejdsmodel for kunstnere og lærere på folkeskolen

Dette forløb på Gyldendals billedkunstportal kan sammentænkes med Kulturspor:

Dette forløb på Gyldendals billedkunstportal kan sammentænkes med Kulturspor:

Tilmelding

Beslutning om hvilke kunstarter, klasser og medarbejdere som indgår i Kulturspor på den enkelte skole træffes af skoleleder/pædagogiske leder på den pågældende skole i samarbejde med leder og/eller koordinator fra Kulturskolen ved årligt møde forud for det kommende skoleår.