En hel række af forløb om klimatilpasning er tilgængelig på Skoven-i-Skolen.dk, hvor elever kan bruge kommunens klimatilpasningsanlæg som undervisningsrum for naturfagsundervisning. Forløbene er samlet beskrevet på temasiden her.
Der er opgaver til 5 typer af klimatilpasningsanlæg, som kan genfindes i de fleste kommuner, og der er udviklet forløb til alle typerne.
Knyttet til forløbene er angivelser af, hvor i landet man kan finde disse anlæg samt nødvendige beskrivelser og data om de enkelte anlæg, som eleverne kan arbejde med.
I Viborg Kommune er der indtil videre beskrevet tre anlæg
Disse anlæg kan genfindes på Skove-i-Skolen under kortfunktionen. Opgaverne, som eleverne kan lave på disse anlæg, kan ses under beskrivelsen af anlægget.
I forløbene skal eleverne på klimatilpasningsanlægget fx opmåle anlægget, tage bundprøver, undersøge dyr, lave forsøg med nedsivning af vand med videre.
Et teoriafsnit til hvert forløb klæder eleverne på til at arbejde med klimatilpasning og det specifikke klimatilpasningsanlæg.
Prøver og data fra besøget på klimatilpasningsanlægget bearbejdes hjemme på skolen. I hvert forløb er der forslag til formidling og perspektivering.
I disse forløb skal elever arbejde med naturfag ude på rigtige klimatilpasningsanlæg. Dette giver eleverne motivation i naturfagene, da de kan se, hvordan fagene kan bruges til noget konkret og aktuelt.
Det giver viden om klimatilpasning, og motiverer elever til at interessere sig for emnet, således at de evt. selv en dag vælger at arbejde med at imødekomme de udfordringer, vi mennesker får med tilpasning til mere ekstreme nedbørssituationer.
Eksempler fra Fælles Mål
Natur og teknologi
Fysik/Kemi Eleven kan indsamle og vurdere data fra egne og andres undersøgelser i naturfag. Eleven har viden om interessemodsætninger knyttet til bæredygtig udvikling.
Lokale klimatilpasningsanlæg.
Materialerne findes på Skoven-i-skolen.dk. Alle forløb er samlet under temasiden om klimatilpasning.