Hvad man kan bruge naturens ressourcer til i vores hverdag. Vi går en lang tur for at hente planter og vand som vi farver vores garn med.
Vi går en tur i området hvor vi høster planter. Vi taler om de forskellige farveplanter, hvor vi skal lede efter dem og hvorfor de gror der? Vi ordner vores garn og planter for at plantefarve uldgarnet i en gryde over bål. Klassen får det plantefarvede garn med hjem.
Mens garnet farves, er der tid til at se på gamle håndarbejdsteknikker fx spinding, vævning, snoreslyngning osv.
Snak med klassen om, hvor vores beklædning er lavet, hvad det er lavet af, og hvordan det er fremstillet. Snak om naturlige og kunstige materialer.
Garnet kan bruges i håndværk og designtimerne.
Bevægelse: Forvent en dag med lav bevægelse.
Stikord: Botanik, håndværk, uld.
Eksempler Fælles Mål
Håndværk og design -Vi arbejder med kompetancemål indenfor håndværk og materialer, eleverne arbejder med forarbejdning af materialer i forhold til produktets form, funktion og udtryk.
På Hald eller et anden godt sted i naturen med bålsted.