Gratis

Bæredygtig vandforsyning i fremtidens bolig

Beskrivelse

“Hvordan kan vi ved at rense spildevand i vores bolig og bruge smarte teknologier nedsætte forbruget af rent drikkevand?” 
Det er den problemstilling, dagen tager udgangspunkt i. 

Der skal monteres slanger, renses spildevand og kodes micro:bit.
Som afslutning på dagen udarbejder eleverne deres egne løsningsforslag til dagens problemstilling.

Dagen kan indgå som en del af et fællesfagligt fokusområde i naturfagsundervisningen.

Aktiviteter

Dagens undervisning består af 4 aktiviteter:  

  • Intro-aktivitet med modelhus
    Der monteres slanger til spildevand og drikkevand på traditionel vis på modelhuse. Slangerne skal justeres, så der kommer vand rundt i hele huset. 
  • Rense-workshop
    Der blandes spildevand, og eleverne skal rense det med forskellige metoder. Undervejs måles ledningsevne og turbiditet. Kan det mon lykkes at rense spildevandet, så det får drikkevandskvalitet?
  • Micro:bit-workshop
    Der arbejdes med simpel kodning af micro:bits, så vandpumper kan styres med fugtighedscensor. Kodningen foregår i programmet MakeCode.
  • Løsningsforslag
    Dagens viden anvendes afslutningsvis til at finde et løsningsforslag på dagens problemstilling. Der ændres på slangernes placering, og pumpe og micro:bit tilsluttes modelhusene.
    Til sidst dokumenterer eleverne deres løsningsforslag ved at filme deres forklaring på egen telefon.
Forberedelse

Tal med eleverne om dagens problemstilling.

  • Brug vandetsvej.dk til at finde viden om alt fra vandets kredsløb til spildevand.
  • Besøg verdensmaalene.dk – særligt verdensmål nr. 6: “Rent drikkevand og sanitet” og verdensmål nr. 13 “Klimaindsats” er aktuelle i dette forløb.

Andre idéer:

  • Tal om eller genopfrisk atomer, ioner, salte, partikler og organisk affald
  • Undersøg eget vandbrug hjemme i elevens husstand
  • Arbejd med spildevand og drikkevand
  • Besøg et rensningsanlæg og/eller et vandværk
Efterbehandling

For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem forløbet og elevernes læring på skolen, er det en god idé at koble forløbet i Naturvidenskabernes Hus til et fællesfagligt fokusområde i naturfagsundervisningen.
Find inspiration under 'undervisningmateriale'.

Formål

Formålet med forløbet er at inspirere elever og lærere til, hvordan man kan arbejde med de fællesfaglige fokusområder.
 

Eksempler fra Fælles Mål:

Biologi, fysik/kemi og/eller geografi

- Der arbejdes indenfor komtenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi, fysik/kemi og/eller geografi. Med særligt fokus på 'undersøgelser i naturfag'.

- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'modellering', hvor eleven kan anvende og vurdere modeller i biologi, fysik/kemi og/eller geografi. Med særligt fokus på 'modellering i naturfag'.

- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan perspektivere biologi, fysik/kemi og/eller geografi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse. Med særligt fokus på 'perspektivering i naturfag'.

- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med biologi, fysik/kemi og/eller geografi. Med særligt fokus på 'formidling'.

Sted
Naturvidenskabernes Hus
P.E. Eriksens vej 1
8850 Bjerringbro
Tilmelding
Tilmelding
Tilmeldingsfrist
18.11.2024