Dialogbaseret foredrag om Malawis historie med filmvisning.
Få historien om et af Danmarks allerførste bistandsprojekter fra 1960erne. Et pionerprojekt i Kolind på Djursland blev nemlig et af de allerførste store projekter i Danmark.
I august 2021 rejste medarbejdere fra MUNDU til Malawi for at filme en lille dokumentar. Dokumentarfilmen kommer til at handle om, de 12 unge mænd som ankom fra Malawi til Danmark i marts 1966. Den lille østjyske stationsby skulle de næste 18 måneder danne rammen om deres liv og en særligt tilrettelagt uddannelse inden for byggeri og landbrug ved Djurslands Specialarbejderskole. Formålet var, at de unge mænd skulle vende tilbage med ny viden og være med til at opbygge en specialarbejderskole i Malawi. Dermed skulle mændene være med til at bygge det lille nye land op efter selvstændigheden.
Skolen blev bygget med bistand fra Danmark. En af de første ledere af skolen var Bakili Muluzi. Efter endt skolegang i Malawi fik han mulighed for et ophold på Teknisk Skole i Thisted. Derefter rejste han videre til England og afsluttede sin uddannelse der. I 1973 var han leder af Nasawa Technical College, som den nye skole i Malawi bygget for danske penge hed.
Malawi blev uafhængig fra England i 1964. Efter cirka 20 år med et undertrykkende etpartistyre under Bandas hårde hånd blev han afløst af Bakili Muluzi i 1994. På denne måde bliver historien om Malawi bundet sammen med Danmark.
Foredraget kræver ingen forberedelse.
Tal om jeres oplevelse.
Hvad gjorde størst indtryk?
Hvad var mest overraskende?
Hvad mener du om u-landsbistand?
I foredraget stifter eleverne bekendtskab med en interessant historie om et af verdens allerfattigste lande. De får en ide om, hvordan u-landsbistand bliver til succeshistorier eller det modsatte.
Eksempler fra Fælles Mål
Engelsk - Der arbejdes med kompetenceområdet kultur og samfund, hvor eleven kan agere selvstændigt i internationale kulturmøder på baggrund af forståelse af kulturelle og samfundsmæssige forhold.
Samfundsfag - Der arbejdes med kompetenceområdet politik, hvor eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger.
Besøg på skolen.