Gratis

Knæk koden til kilden

Beskrivelse

Eleverne bliver præsenteret for biblioteket, både de fysiske og digitale tilbud. De introduceres kort til søgestrategier, bibliotekets hjemmeside, databaser og brugbare hjemmesider. Men det primære fokus er på kildekritik, da det for alle fag er vigtigt, at eleverne kan vurdere kilder, de skal bruge i forbindelse med projekter og opgaver.

Det er muligt at vælge mellem to forskellige forløb. Metoden er den sammen, men der tages udgangspunkt i forskellige typer af kilder.

  1. Kilder fra det klassiske nyhedsmedie - Artikel, læserbrev, biografi, hjemmeside og tale.
  2. Kilder fra sociale medier med ugangspunkt i forskellige kendt personligheder - Facebook, digitale nyhedsmedier, Youtube og lydfiler

Aktivitet
Selve aktiviteten foregår på biblioteket. Før eleverne skal i gang med at knække koden, bliver de introduceret til kildekritik og de værktøjer, de kan benytte for at vurdere en kildes oprigtighed, aktualitet og relevans.

Selve aktiviteten er udformet som en slags skattejagt, hvor eleverne inddeles i grupper og skal sammen løse de forskellige opgaver. Opgaverne tager udgangspunkt i forskellige typer af kilder, og eleverne skal kunne vurdere, og søge mere information på baggrund af kilderne, for at løse opgaverne.

Opgaverne er låst inde i bokse, der er placeret rundt i biblioteket. Eleverne skal bogstavelig talt knække koden i opgaverne for at komme videre i jagten på løsningen.

Forberedelse
Det er en fordel, at eleverne har kendskab til forskellige typer af kilder og de problematikker, der kan være i forbindelse med vurdering af kilder.

Eleverne kan med fordel se videoen 'Skil guldkorn fra nonsens på Internettet' fra eKurser.nu.

Desuden kan det også være en fordel at eleverne bliver bekendt med elementerne i plakaten 'Sådan spotter du fake news'  fra IFLA.

Hvis forløbet skal bruges i forbindelse med fake news og kilder på sociale medier, vil det være en fordel, af eleverne bliver præsenteret for de personer (kendis’er), opgaverne handler om. En kort præsentation af personlighederne vil blive sendt til skolens underviser efter booking af forløbet.

Ved forløbet med de klassiske nyhedsmedier, kan det ligeledes være en fordel, at eleverne også præsenteres for de kilder, de skal arbejde med i forløbet på biblioteket.

Valg af forløb aftales med underviseren fra biblioteket.

Kontaktpersonen på biblioteket skal have kontaktoplysninger (mail og mobilnummer) på den lærer, der booker undervisningen, og læreren, der deltager i undervisningen.
Indholdet i undervisningen skal koordineres mellem bibliotekets underviser og læreren.

Det er vigtigt at undervisningen har relevans for eleverne. Derfor er det væsentligt, at undervisning i fx informationssøgning sker i forbindelse med opgave- eller projektskrivning.

Efterbehandling
Det kan være gavnligt for eleverne at benytte en eller flere af de typer af kilder, de stifter bekendtskab med i deres projekt eller opgave.

Formål

Formålet med forløbet er:

at eleverne opnår kompetencer ift. at søge informationer og vurdere disse.
at eleverne får et forstærket fokus på kildekritik, så de kan forholde sig mere indgående til, hvor informationerne kommer fra.

Sted
Viborg Bibliotekerne
Vesterbrogade 15
8800 Viborg