Gratis

Grønne Sammen - Animation i indskolingen

Beskrivelse

Animationsmediet i det grønne arbejdstøj. Prøv fx at lav en animation om Affaldssortering.

Animated Learning Lab kommer gerne ud og arbejder med netop det tema som I ønsker skal illustreres.

Aktiviteter

Dansklæreren taler med eleverne om affaldssortering. Hvorfor gør vi det. Hvorfor er det vigtigt at dele vores affald op i de forskellige kategorier.

Sammen finder eleverne skrald fra de forskellige kategorier, så som blød plast, hård plast, metal, pap og papir, aluminiumsfolie, glas, og organisk affald, som et æble, kartoffelskræller ect. Ikke for store ting. Gerne ting fra de kategorier der er lidt svære at skelne.

Eleverne finder i grupper  af 3 til 4 på en historie for deres skrald.

  • Måske skal skraldet på skole og blive til noget andet. Og de glæder sig til det.
  • Måske er skraldet først kede af at blive betragtet som affald, men bliver så glade over at de har en ny nytteværdi og drømmer om al det de kan blive til.
  • Måske er noget skrald blevet væk i skoven og kan ikke finde vej hjem, men så ---- og så finder de hjem til deres venner til sidst.
  • Eller skraldet er kede af at blive delt op, men finder så ud af at de kommer til nye venner der er som dem selv. Find selv på flere.
  • Måske er det også nok at skraldet ligger i en bunke og derfra bevæger sig ind i det rigtige hus.

I Håndværk og design laver hver gruppe huse til de forskellige kategorier som kommunen har fastsat.

I billedkunst maler, tegner eller klipper eleverne baggrunde til husene. De kan laves på A2 karton eller males på stof. Måske skal der også laves vejskilte så skraldet kan finde vej og måske skal skraldet have øjne og mund. Størrelsen på baggrundene afhænger lidt af husenes størrelser. Men man kan godt få store stykker skald til at komme ind i et lidt lille hus, ved at klippe det i små stykker. Det er måske endda lidt sjovt.

Vi arbejder med Ipads eller elevernes smartphones som sættes op så de filmer horisontalt, det vil sige at skal stå så de kan filme væggen. Man kan lave en holder af Dublo klodser, eller af nogle bøger, modellervoks eller lignende.

Forberedelse

Del eleverne op i gruppen inden vi kommer.

Lav evt. aftaler med kolleger om at lave et tværfagligt forløb:

Fx Dansklæreren og Håndværk og design laver huse til skraldet. Billedkunst laver baggrunde. 

Book Ipads eller smartphones med den gratis app der hedder Stopmotion studio installeret, A2 karton til baggrunde, skrald.

Efterbehandling

Animationsteknikken der bruges er generelt stopmotion med forskellige visuelle designes. Stopmotion kan være lavet med ting som affald eller modellervoks. Et andet design er cut-out animation, der er lavet som flade figurer af pap med forskellige overlader.

https://www.youtube.com/watch?v=NPBw3mS6n1M

Formål

Animation kan illustrere alt. Vi kan gå ind i cellerne, kontrollere insekters opførsel, rejse ud i universet, gå under jorden, illustrere vands cyklus, m.m.

Med animation kan vi fortælle en appellerende historie ved at personificere for eksempel cellerne og indtrængende vira og skabe en krigs- og spionhistorie der foregår inde i kroppen.

Animationsmediet er samtidig meget konkret. Ved vi ikke hvad der sker og skal ske i vores animationsfilm, kan vi ikke animere det. Så ” knækker filmen” må eleverne ud og lave research.

De små animationer kan vises som formidling for elever der har arbejdet med andre emner under Grønne sammen og på den måde skabe det samme billede.

Animationsmediet kan bruges ind i alle fag, og egner sig fint til tværfaglige forløb.

Det er fx muligt at arbejde med emnet Affaldssortering i indskolingen, Bestøvning på mellemtrinet og Bakterieresidens i udskolingen, men emnerne er uendelige, så det kunne også være: Vands cyklus generelt, spildevands cyklus, et batteris tilblivelse og afslutning, strålings skader på huden osv.

Tilmelding

Kontakt Hanne Pedersen

Tlf.nr. 8755 4962
Tilmeldingsfrist
14.08.2020