Fra brætspil til store digitale spilhits. Hvordan udvikler man spil? Hvad er kodning og hvad kan det hele bruges til?
Uanset om der er tale om et læringsspil, et kommunikationsprodukt, et underholdningsspil eller et analogt spil, er det de samme teoretiske greb designerne skal overveje:
Hvad er formålet? Hvilket gameplay løfter bedst formålet, og i hvilken game world skal spillet udfoldes? Hvordan motiverer man spilleren? Arbejdes der med belønning eller straf?
Vi arbejder vi analogt med de teorier, der er grundlaget for overhovedet at kunne udvikle et spil.
Vi tester eksisterende og kendte spil.
Dernæst arbejder vi os ind i den digitale verden og ser på, hvordan man i programmet Unity kan opbygge og kode egne spil.
Eleverne har ved dagens afslutning selv udviklet et lille spil.
Der kan med fordel arbejdes med forløbet "Kommunikation" i dansk (se under 'ndervisningsmaterialer') eller lignende.
Elever og lærere kan arbejde videre med denne proces hjemme på skolen, da der udelukkende anvendes freeware.
For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I skal i gang med, er midt i eller lige har afsluttet.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der bl.a. er linket til relevante forløb på Gyldendals portaler.
Eleverne arbejder med temaer i forhold til spilteori og en grundlæggende forståelse af, hvilke parametre der indgår i spildesign fra brætspil til store digitale spilhits.
Eksempler fra Fælles Mål
Dansk - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer. Med særligt fokus på 'IT og kommunikation'.
Fysik og Kemi - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'modellering', hvor eleven kan anvende og vurdere modeller i fysik/kemi. Med særligt fokus på 'produktion og teknologi'.
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
Tilmelding ved uddannelsesleder Christina Blach Hansen.