Fra brætspil til store digitale spilhits. Hvordan udvikler man spil? Hvad er kodning og hvad kan det hele bruges til?
Uanset om der er tale om et læringsspil, et kommunikationsprodukt, et underholdningsspil eller et analogt spil, er det de samme teoretiske greb designerne skal overveje:
Hvad er formålet? Hvilket gameplay løfter bedst formålet, og i hvilken game world skal spillet udfoldes? Hvordan motiverer man spilleren? Arbejdes der med belønning eller straf?
Vi arbejder vi analogt med de teorier, der er grundlaget for overhovedet at kunne udvikle et spil. Vi tester eksisterende og kendte spil. Dernæst arbejder vi os ind i den digitale verden og ser på, hvordan man i programmet Unity kan opbygge og kode egne spil. Eleverne har ved dagens afslutning selv udviklet et lille spil.
Der kan arbejdes med forløbet "Kommunikation" i dansk - se under Undervisningsmaterialer.
Elever og lærere kan arbejde videre med denne proces hjemme på skolen, da der udelukkende anvendes freeware.
Eleverne arbejder med temaer i forhold til spilteori og en grundlæggende forståelse af, hvilke parametre der indgår i spildesign fra brætspil til store digitale spilhits.
Eksempler fra Fælles Mål
Dansk - Eleven har viden om sammenhængen mellem digitale teknologier og kommunikation.
Tilmelding ved uddannelsesleder Christina Blach Hansen.