Vil I på en lærerig rundvisning på en bondegård, hvor I får indblik i en atypisk måde at holde husdyr på?
Kunne I tænke jer at se, røre og lugte de dyr, som senere skal blive til kød på spisebordet?
Som skolevært for Landbrug & Fødevarer afholder vi gårdbesøg for skoleklasser.
Undervisningen bliver afstemt alder og niveau.
Fra 1.-4. klasse er fokus mest rettet mod dyrene som arter og individer, hvor vi fra 5. klasse og opefter taler mere om livet som produktionsdyr og dets aftryk på klima og miljø.
Landmanden forventer, at I
I behøver ikke vide alt om landbrug, men må meget gerne have forberedt nogle spørgsmål.
På landet er der god tradition for, at der er højt til loftet og plads til alle. Husk alligevel, at et gårdbesøg er en ekskursion til et sted, som både er arbejdsplads og hjem for landmanden.
Husk praktisk tøj!
Dagen efter klassens besøg modtager du en mail fra Skole, Landbrug & Fødevarer. Her beder vi dig bekræfte, at besøget har fundet sted. Det er vigtigt, at du bekræfter mailen. Din bekræftelse gør det muligt for landmanden at modtage et beløb på 500 kr. fra Skole, Landbrug & Fødevarer til delvis dækning af udgifter forbundet med jeres besøg.
For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I enten skal i gang med, midt i eller har afsluttet.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der bl.a. er linket til relevante forløb på Gyldendals portaler.
Formålet med besøget er, at give eleverne større viden om, hvor maden kommer fra, og hvordan en fødevareproduktion kan se ud.
Eksempler fra Fælles Mål:
Natur og teknologi, efter 2. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan genkende natur og teknologi i sin hverdag. Med særligt fokus på 'perspektivering i naturfag'.
Natur og teknologi, efter 4. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan relatere natur og teknologi til andre kontekster. Med særligt fokus på 'perspektivering i naturfag'.
Natur og teknologi, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan perspektivere natur/teknologi til omverdenen og aktuelle hændelser. Med særligt fokus på 'perspektivering i naturfag'.
Biologi - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan perspektivere biologi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse. Med særligt fokus på 'perspektivering i naturfag'.
Primært materiale
Find tilrettelagt forløb i Meebook ved at søge på "KLC Viborg 031" i Share It.
Søg fra alle institutioner.
Sekundært materiale
NB! Materialet er tiltænkt mellemtrinet, man kan justeres til indskolingen
Sekundært materiale
Sekundært materiale
Sekundært materiale
Sekundært materiale
Tænk tværfagligt med dette forløb i madkundskab:
Sekundært materiale
Tænk tværfagligt med dette forløb i madkundskab:
Sekundært materiale
Tænk tværfagligt med dette valgfag i madkundskab:
Kontakt udbyder, Nicolaj Vegeberg Christiansen, hvis der er spørgsmål vedrørende forløbet.
Førløbet er gratis, hvis det bookes via Landbrug & Fødevare