Vi er i dag nærmest afhængige af en lang række apps, der bliver mere og mere personlige og mere og mere målrettet ganske specielle ønsker og behov.
Succeshistorierne er efterhånden mange, men hvordan får man omsat den gode ide til noget, folk faktisk kan se et formål med?
Hvordan laver man app-udvikling, -design og -kodning?
Med udgangspunkt i den analoge verden arbejder vi med udvikling af apps i Apples univers.
Eleverne skal både analysere eksisterende app-designs og udarbejde egne designs. Det gør de igennem arbejde med temaer i forhold til udvikling af apps.
I ideudviklingen/idegenereringen bruger vi både analoge og digitale værktøjer (Marvel).
Opbygning, formål og design gennemarbejdes ved brug af analoge hjælpemidler.
Programmering og opbygning af apps kan træner ved brug at Apples programmeringssprog Swift, hvor eleverne lærer om grundlæggende app-programmering. Herunder arbejdes der med, hvordan eleverne får form og funktion til at spille sammen, samt den grafiske brugerflade og funktion
I kan undersøge forskellige apps i undervisningen og give eksmepler på klassen på apps, der fungerer godt eller mindre godt.
Desuden kan der i Fysik og kemi arbejdes med forløbet "programmering" på Gyldendal - se under 'undervisningsmateriale'.
Elever og lærere kan arbejde videre med denne proces hjemme på skolen, da der udelukkende anvendes freeware.
For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I skal i gang med, er midt i eller lige har afsluttet.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der bl.a. er linket til relevante forløb på Gyldendals portaler.
Vi arbejder med elevernes ideudvikling, innovationskraft samt deres evne til at omsætte dette både analogt og digitalt.
Eleverne får en række helt grundlæggende kompetencer til, at arbejde med APP udvikling, design og kodning.
Eksempler fra Fælles Mål
Fysik og Kemi - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'modellering', hvor eleven kan anvende og vurdere modeller i fysik/kemi. Med særligt fokus på 'produktion og teknologi'.
Dansk - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fremstilling', hvor eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation. Med særligt forkus på 'forberedelse', 'fremstilling' og 'præsentation og evaluering'.
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
Tilmelding ved uddannelsesleder Christina Blach Hansen