Børnene stilles opgaver, som giver dem konkrete erfaringer med naturfænomener. De undersøger og observerer i dialog med voksne, hvordan vand opfører sig, og hvordan vægten af nogle genstande har indflydelse på, hvordan de kan bevæges eller flyttes. Det enkelte barn arbejder i sit eget tempo og kan følge sine overvejelser og indskydelser. Gennemføres som udgangspunkt udendørs.
Der vil være en workshop, som alle børn får mulighed for at prøve.
I workshoppen får børnene udleveret materialer og skal selv konstruere og eksperimentere med at bygge deres sø.
Gennem forløbet kan mange begreber komme i spil fx:
Snak med børnene om, hvor de tror vand kommer fra, og hvor meget de selv kan løfte:
Kan man efterligne aktiviteterne derhjemme på legepladsen? Og hvordan kan aktiviteterne bruges til leg?
Formålet med dagen er at inspirere børn og voksne til at arbejde eksperimenterende og ingeniøragtigt med naturfænomener.
Pædagogiske mål i forhold til den pædagogiske læreplan
Natur udeliv og science - Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får konkrete erfaringer med naturen, som udvikler deres nysgerrighed og lyst til at udforske naturen, som giver børnene mulighed for at opleve menneskets forbundethed med naturen, og som giver børnene en begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig udvikling. Det pædagogiske læringsmiljø skal endvidere understøtte, at alle børn aktivt observerer og undersøger naturfænomener i deres omverden, så børnene får erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag, virkning og sammenhænge, herunder en begyndende matematisk opmærksomhed.