Få gang i børnehusets science-aktiviteter med en dag på Naturskolen.
Hvordan kan pædagogisk personale vække børns nysgerrighed på naturvidenskaben?
Er mælken tungere at holde i strakt arm end inde ved kroppen? Kan en spand med vand vende på hovedet uden vandet falder ud? Kan en snegl virkelig trække 50 gange sin egen vægt? Dén slags spørgsmål skal børnehavebørn blive nysgerrige på, når pædagoger arbejder med læreplanstemaet science. Men hvordan gør man det?
Naturvejlederne er klar med en inspirerende dag med forsker-tilgang til alt det underlige omkring os.
Gennem konkrete eksperimenter undersøger vi hverdagsfænomener med nysgerrighed og forundring. Emnet kan f.eks. være kraft: centrifugalkraft, tyngdekraft, kraft gange arm. Eller: luft: vind, ilt, opdrift. Eller noget helt tredje. Det aftaler I med naturvejlederne i god tid inden.
I kan bruge dagen på Naturskolen, som startskuddet til jeres science-forundrings-forløb i institutionen. Eller vi kan hjælpe jer med at lave undersøgelser med et emne I allerede arbejder med. Læs artiklen ”Science er når de voksne bestemmer” – om faldgruber og gode ideer i arbejdet med science. Find inspiration på siden ScienceKlog
Efter besøget på Naturskolen kan I arbejde videre med mikroforsker-tilgangen til hverdagsfænomener. Se Kriblekrable – Naturvejledning Danmark
At inspirere det pædagogiske personale til selv, sammen med børnene, at gå nysgerrigt og eksperimenterende til hverdagens naturvidenskabelige fænomener.
At gøre børn og pædagogisk personale nysgerrige på de naturvidenskabelige fænomener lige omkring os.
At understøtte børnenes eksperimenter med dagligdagsfænomener.
Pædagogiske mål i forhold til den pædagogiske læreplan
Natur udeliv og science - Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn aktivt observerer og undersøger naturfænomener i deres omverden, så børnene får erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag, virkning og sammenhænge, herunder en begyndende matematisk opmærksomhed.