Mød et par spændende og uhyggelige troldehistorier i en blanding af fortælling og teater.
Eriks fortællinger er et oplagt supplement til et emne om trolde og som eksempel på den mundtlige fortælletradition, som de er udsprunget af.
Historierne kan evt. starte med et kort ( 5-10 min) oplæg om hvilken verden historierne er opstået i (store skove, mørke nætter osv), glæden ved at høre en historie, hvor den store stærke bliver snydt osv.
Der kræves ingen speciel forberedelse, men historierne vil passe naturligt ind i et forløb omkring trolde.
Der kan evt. arbejdes videre med selv at beskrive en bog med en trold. Se Gyldendals forløb under materialer "De tre Bukke bruse"
At børnene møder den fortalte historie og oplever, hvordan de selv skaber billederne inde i hovedet.
At børnene møder troldehistorier i den mundtlige form, som de oprindelige er opstået i og har udviklet sig i.
At give en sjov oplevelse – som kan variere et undervisningsforløb.
Eksempler fra Fælles Mål
Dansk - Der arbejdes med kompetenceområdet fortolkning, hvor eleven kan forholde sig til velkendte temaergennem samtale om litteratur og andre æstetiske tekster
På skolen
I et uforstyrret lokale - gerne med muligehed for delvis mørkelægning
De nærmere forhold aftales pr. telefon