Nyhed

Den lille elektriker

Beskrivelse

Et praktisk, 'HandsOn' undervisningsforløb hvor eleverne selv skal eksperimentere med elektriske kredsløb.

Undervejs får eleverne stillet små opgaver af stigende sværhedsgrad, som de skal samarbejde om at løse.

Eleverne arbejder med batterier, ledninger, pærer mv. og lærer om elektricitet.

Aktiviteter

Eleverne skal lave en række forskellige øvelser med elektriske kredsløb ved at bruge batterier, ledninger, pære, kontakter mm.

Vi slutter af med en kort fortælling om H. C. Ørsted og hans betydning for vores moderne samfund, hvorefter eleverne slippes løs på Ørstedloftet. 

Herefter er der mulighed for pauser, madpakker og rundt på Energimuseet på egen hånd.

Programmet kunne se ud som følger:

kl. 9:00 - Velkommen til Energimuseet
kl. 9:15 - Den lille elektriker
kl. 10:00 - Intro til "Ørstedloftet"
kl. 10:30 - Pause
kl. 11:00 - Rundt på egen hånd
kl. 12:00 - Frokost
kl. 12:30 - Farvel og tak for i dag

Forberedelse

I kan med fordel med arbejde med forløbet om strøm på Gyldendals N/T-portal, før I kommer på Energimuseet - se under 'undervisningsmateriale'.

Efterbehandling

Forslag til efteraktiviteter.

  • Byg huse af papkasser og sæt lamper, ringeklokker og andet elektrisk udstyr i de forskellige rum.
  • Undersøg hvor mange elektriske apperater eleverne har på deres værelser.
  • Lav en elsparekampagne på skolen eller i hjemmet.

Find desuden inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der bl.a. er linket til relevante forløb på Gyldendals portaler.

Formål

Forlålet med forløbet er, at eleverne får lov til selv at eksperimentere med elektriske kredsløb.

Eksempler fra Fælles Mål:

Natur og teknologi, efter 2. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne og andres spørgsmål. Med særligt fokus på 'undersøgelser i naturfag' og 'teknologi og ressourcer'.

Natur og teknologi, efter 4. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger. Med særligt fokus på 'undersøgelser i naturfag' og 'teknologi og ressourcer'.

Sted
Energimuseet
Bjerringbrovej 44
8850 Bjerringbro
Undervisningsmateriale