Mål for forandring

drømmer

Beskrivelse

Dette aktive og engagerende undervisningsforløb Mål for forandring giver eleverne kendskab til FNs 17 Verdensmål og udfordrer dem til at tage del i at opfylde dem ved at skabe små forandringsprojekter i deres eget nærmiljø.

    Forløbets består af 3 dele. Forberdelse og efterbehandling foregår med klassens egen lærer, der bliver guidet godt på vej af en grundig lærervejledning.

    MUNDU står for forløbets aktivitet ”Løb for forandring” ude i byen. Læreren skal blot sørge for transport til og fra løbets udgangspunkt et centralt sted i byen. Medarbejdere fra MUNDU planlægger ruten i dit lokalområde og er med til at afvikle løbet.

    Aktiviteter

    “Løb for forandring” – eleverne skal på et løb ude i byen, hvor de bruger deres smartphones til at navigere, løse kreative opgaver og spore sig ind på deres eget forandringsprojekt (3-4 lektioner)

    Forberedelse

    Arbejde med online undervisningsmateriale med intro til Verdensmålene og inspiration til at skabe forandringsprojekter (2-3 lektioner)

    Efterbehandling

    Realisering af klassens forandringsprojekt (varierende tidsforbrug).

    Formål

    Forløbet giver eleverne viden om verdensmålene og tiltro til egne handlekompetencer. Det motiverer dem til at drømme om en bedre verden – og være med til at skabe den! Projektet er tænkt som et alment dannende undervisningsforløb.

    Eksempler fra Fælles Mål

    Dansk
    Læsning/Eleven kan læse og forholde sig til tekster i faglige og offentlige sammenhænge
    Fremstilling/Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer
    Kommunikation/Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer

    Det tværgående tema Innovation og entreprenørskab med fokus på elevernes kompetence til at udvikle og handle.

    Det tværgående tema It og mediers fire positioner:

    1. Eleven som kritisk undersøger
    2. Eleven som analyserende modtager
    3. Eleven som målrettet og kreativ producent
    4. Eleven som ansvarlig deltager
    Undervisningsmateriale