Skræddersyet forløb til grundskolen

Beskrivelse

Vi skræddersyr forløb i samarbejde med jer, så det passer til jeres arbejde med lærings- og fælles mål, tidsramme og klassetrin.

Vi kan hyres ind som konsulenter for lærere og pædagoger som hjælp til planlægning af et forløb, til praktiske- og tekniske spørgsmål og til at introducere animationsteknikker og den pædagogiske didaktik.

Aktiviteter

Herunder er en række beskrivelserne af mulige forløb.

Naturfaglige fag – Mellemtrin/Udskoling
Ved hjælp af forskellige animationsteknikker, materialer og billedsproget får eleverne til opgave at lave en animationsfilm om et naturfagligt emne. Det kan være om fotosyntesen, fosfor i naturen og landbruget, forurening osv. Eleverne arbejder blandt andet med planlægning, fortolkning, symbolafklaring, billedsprog/filmsprog, samarbejde og formidling i denne form for produktionsorienteret undervisning. 

Fortolkning af en historie – Mellemtrin/Udskoling
Animation er oplagt i sprogfag. Her kan der blandt andet arbejdes med billedsprog, symboler, ordsprog, berettermodellen og overførte betydninger. Med en animationsfilm kan eleverne arbejde i flere lag, der er med til at tydeliggøre deres fortolkning eller forståelse af en given historie eller tekst. Eleverne kan arbejde med fortællestile, analysemodeller, billedsproget, tale/lydeffekter, filmklipning, lave flashback osv. En animationsfilm giver et fælles grundlag at arbejde ud fra, når en historie/en tekst skal diskuteres og fortolkes. Man kan sidde sammen og diskutere brugen af farver, former, klippeteknikker, bevægelse/rytme, tale/lydeffekter mm.

Arbejde med fortællestile – Mellemtrin/Udskoling
At lade eleverne skabe deres egen animationsfilm er en god måde at introducere eleverne til forskellige fortællestile, og hvad det vil sige at fortælle eller bygge en historie op. Eleverne skal arbejde med ideudvikling, historieudvikling, storyboard, filmteknikker/genre, animation, tale og lydeffekter. Eleverne og lærerne kan løbende se elevernes film, mens den bliver skabt, og dermed kan man i fællesskab hele tiden forholde sig til den fortællestil, man nu har valgt at arbejde med.

Lege med ord og billeder - Indskoling
I indskolingen handler det ikke så meget om animationsteknikker, men mere om at lære at få ting til at bevæge sig, at finde ud af, hvad animation kan. Det kan være at trylle bogstaver om til figurer, hvis man eksempelvis leger med modellervoks, eller at få en figur til at blinke eller vinke, hvis man leger med cut’out. Gennem animation og lyd kan børnene så småt lære at stave og tælle.

Formål

Afhænger af forløbet.

Sted
Animated Learning Lab, The Animation Workshop
Kasernevej 5
8800 Viborg

Vi tilbyder workshops både ude i de enkelte institutioner og på The Animation Workshop.

Vi bruger iPads, når vi laver animationsfilm. Har man ikke iPads på skolen, kan de lejes gennem os.

Tilmelding

For at tilmelde klassen, skal du sende en mail til Anne-Marie på nedenstående mailadresse.
Du er også velkommen til at ringe, hvis du har flere spørgsmål til forløbet.

Tlf.nr. 22180451