Kurset er for alle, der arbejder med børn og unge med autisme
Formål
Deltageren vil opnå:
• En grundlæggende diagnoseforståelse og indsigt i autismespektret.
• Konkrete redskaber til det pædagogiske arbejde med børn og unge med autisme.
• Viden om mentalisering og autisme.
Indhold
Dag 1: Diagnoseforståelse
• Hvordan adskiller tankesættet sig hos børn og unge med autisme? Hvad kan vi bruge denne viden til i dagligdagen?
• Diagnosekriterier for autisme, herunder triaden (kommunikation, forestillingsevne og socialt samspil).
• Forståelse af central kohærens, eksekutive funktioner og sanseintegrationsforstyrrelser hos børn og unge med autisme.
Dag 2: Praksis – Faglige tilgange og redskaber
• På autismekursets dag to vender vi blikket indad; vi gennemgår mentalisering og positionering som tilgange til faglig pædagogisk selvrefleksion.
•Deltagerne får praktiske redskaber i arbejdet med børn og unge med autisme, fx sociale historier, ’hjernescanning’, visualisering og struktur.
Form
2 hele kursusdage
Findes i grupperum på plan2learn efter afholdelse af kursusdagen
Log på Viborg Kommunes kursuskatalog her: Katalog Viborg Kommune (plan2learn.dk) og skriv Skole i søgefeltet. Så kan du læse mere om indholdet i de enkelte kurser og melde dig til efter aftale med din skoleleder. Kurserne er gratis at deltage i.