Dreambuilding 24/25

Beskrivelse

Skal vi sammen fremme aktiv deltagelse, engagement, færre konflikter og et positivt klassemiljø?

Igennem drama tager vi hul på elevernes personlige udvikling, vi udforsker elevernes egne grænser og arbejder med klassens trivsel, gruppedynamik og konflikthåndtering.

Vi opfordrer stærkt til, at der er en aktivt deltagende lærer til stede gennem hele forløbet, så læreren og klassen sammen kan arbejde videre med de værktøjer, der præsenteres.

Aktiviteter

INDHOLD

Improvisation
Med øvelser i at ”slå hjernen fra”, være umiddelbar og improvisere, styrkes evnen til at turde mere.

Æstetisk fordobling
Igennem rollearbejde arbejder vi med børnenes selvbillede og empatiske evner, herunder konflikthåndering. De skal lave forskellige scenarier og sætte sig i en andens sted.

Fiktionsbeskyttelse
Ved at arbejde med dramaets fiktionsbeskyttelse kan børnene få redskaber til at styre deres nervøsitet. Dette kan bruges i klassen, når man f.eks. skal læse højt, fremlægge, har prøver eller lignende.

Grafisk facilitering
I undervisningen benytter vi os meget af grafisk facilitering som undervisningens dagsorden, forklaring og evaluering. Ligeledes brugers det som redskab til at forstå f.eks. børnenes egen sindstilstand.

 

Vi stiller de fornødne materialer og rekvisitter til rådighed. 

Forberedelse

I samarbejde med klasselæreren får vi defineret, hvad klassens behov er, og vi tilpasser vores program herefter.

Efterbehandling

Vi kommer med øvelser og værktøjer, som klassen og lærerne på jeres egen måde kan arbejde videre med efterfølgende.

For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I skal i gang med, er midt i eller lige har afsluttet.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på Gyldendals portaler.

Formål

Vi laver forskellige øvelser, som letter præstationspresset og fremmer kropsbevidsthed, mod og selvkontrol.
Vi skaber et rum, hvor fejl ikke eksisterer, alle er lige, og vi arbejder med individets betydning i gruppen.
Dreambuilding rummer mange forskellige læringsstile, da det er fantasien, der sætter rammen.
Facitlisten er erstattet af fokus på udviklingspotentiale. I
samarbejde med klasselæreren får vi defineret, hvad klassens behov er, og vi tilpasser vores program herefter. 

Eksempler på Fælles Mål:

Dansk, efter 4. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer. Med fokus på 'krop og drama'.

Dansk, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer. Med fokus på 'krop og drama'. 

Tilmelding

Der er løbende tilmelding til afdelingsleder for Klub Vest, Lise Fagerlund Lund, mail: lzs [at] viborg [dot] dk, tlf. 20960770

Tlf.nr. 20960770
Tilmeldingsfrist
30.06.2025