13. september 2024 uropfører Viborg Animations Festival værket BIOPHONY, og I kan blive en del af processen og projektet.
På scenen står to af Danmarks bedste musikere.
Animationen er skabt af to af Viborgs bedste animatorer.
...og I skal være med til at udvikle konceptet bag værket, når I sammen med kunstnerne sætter spot på regnskoven.
Undervejs i forløbet møder I kunstnerne, der arbejder på hver sin måde med deres kunst. Sammen med dem skal I finde frem til, hvordan musik og animation kan åbne vores øjne for de store udfordringer, som verden står over for - ikke mindst i regnskoven, hvor både dyr, planter og mennesker er truet.
På premieredagen medvirker I selv på scenen, når I skal læse jeres egne statements op omkring klima og bæredygtighed.
Projektet er støttet af selveste Udenrigsministeriet (nærmere betegnet OpEn – Udenrigsministeriets Oplysnings- og Engagementspulje), der er meget spændte på at høre og se, hvordan unge mennesker i Viborg forholder sig til udfordringer som klima og bæredygtighed igennem kunst.
I 2025 bringer kunstnerne projektet til Brasilien, hvor værket skal opføres for unge brasilianere.
Projektet er en del af Viborg Animation Festival (VAF), men idet indholdet taler ind i den grønne dagsorden, og fordi de sidste datoer i projektet ligger i uge 36-37, kan forløbet ses som en del af Grønne Sammen 2024.
April 2024: 15.+16. april i uge 16 kommer kunstnerne på besøg på jeres skole for første gang. I får besøg af:
Sammen med kunsterne undersøger I:
På dagene skaber I storyboards og bruger både teknikker fra musikkens og animationens verden til at udvikle de idéer, som animatorerne og musikerne bagefter videreudvikler.
September 2024: 2. og 3. september i uge 36 mødes I igen med kunstnerne. I skal selvfølgelig se og høre, hvordan kunstnerne har bearbejdet jeres idéer. Men vigtigst af alt, skal I skabe jeres egne kunstneriske idéer til premieren, så I er med til at sætte en dagsorden:
Fredag d. 13. september har vi generalprøve i Musikteatret, inden premieren på Viborg Animations Festival, hvor vi får besøg af andre unge fra kommunen.
10.00: Eleverne mødes i Viborg Musikteater
10.45: Generalprøve
11.30: Frokostpause (medbring selv mad)
12.15: Dørene åbner for publikum. Premiere på BIOHPONY. Opfølgende dialog med Verdens Skove
13.45: Arrangementet slutter
Med på dagen er organisationen Verdens Skove, der efterfølgende vil fortælle os mere om, hvad vi som mennesker kan gøre selv, for at passe på naturen overalt i verden. Vi slutter af med en debat, så vi får forholdt os til FNs Verdensmål fra mange forskellige vinkler.
Forud for projektet skal underviseren have kontakt med projektleder Mathias Madsen Munch.
Idet indholdet taler ind i den grønne dagsorden, og fordi de sidste datoer i projektet ligger i uge 36-37, kan forløbet ses som en del af Grønne Sammen 2024.
For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på Gyldendals portaler.
Snak på klassen om jeres oplevelser under VAF og Grønne Sammen, og hvordan det har været at være medskabere af et kunstværk.
Formålet med forløbet er, at
Eksempler fra Fælles Mål:
Billedkunst, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'billedkommunikation', hvor eleven kan kommunikere idéer og betydninger visuelt.
Billedkunst, valgfag - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'billedkommunikation', hvor eleven kan formidle egne projekter med visuelle udtryk.
Musik, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'musikalsk skaben', hvor eleven kan arrangere og komponere musikalske udtryk.
Drama, valgfag - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'dramaproduktion', hvor eleven kan agere i dramaproduktioner med forskellige virkemidler.
Natur/teknologi, efter 6. klasse
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan perspektivere natur/teknologi til omverdenen og aktuelle hændelser. Med særlig fokus på 'perspektivering i naturfag' og 'natur og miljø'.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan kommunikere om natur og teknologi. Med særligt fokus på 'formidling'.
Geografi
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan perspektivere geografi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse. Med særligt fokus på 'jordkloden og dens klima' og 'naturgrundlag og levevilkår'.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med geografi. Med særligt fokus på 'formidling' og ' kommunikation'.
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
Kontakt projektleder Mathias Madsen Munch på kontakt [at] musikdramatik [dot] dk, hvis I vil høre mere om forløbet, inden I tilmelder jer.
Tilmeldingen sker via en mail til Mathias og ske ud fra "først til mølle" princippet.