Tag dine elever med til Mars!
Dine elever skal på Marsvandring med rumdragter og hjelme og styre små teknologier, der kan indsamle prøver på Mars.
Workshops:
Her lærer eleverne at programmere Fablerobotter og skal efterfølgende bruge robotterne som ubemandede fartøjer, som skal udforske og udføre opgaver på Mars.
Her skal eleverne forestille sig, at de skal på rumvandring på planeten Mars. I tremandsgrupper skal de planlægge og gennemføre deres rumvandring. To bliver i kontroltårnet (Laboratoriet) og en iklædes rumdragt og sendes på rumvandring (tager elevatoren ned til kælderen og går ud på Mars - udeområdet omkring NVH). Kommunikation foregår vha. walkie-talkies. Fra kontroltårnet dirigeres den astronaut, der er på rumvandring, og der holdes øje med iltniveauet.
Snak med eleverne om:
Find link til fakta og film som PRIMÆRT materiale under 'undervisningsmateriale'.
For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevant materiale bl.a. på Gyldendals portaler.
Temaet for dagen er rumfart, og formålet er at øge elevernes interesse for rummet, rumfart og teknologi.
Eksempler fra Fælles Mål
Fysik/kemi - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i fysik/kemi. Med særligt fokus på 'produktion og teknologi'.
Matematik - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'matematiske kompetencer', hvor eleven kan handle med dømmekraft i komplekse situationer med matematik. Med særligt fokus på 'problemhandlinger'.
PRIMÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale