Kom ud og lær om plastens egenskaber hos DANREC.
I dette fællesfaglige forløb i fysik/kemi, geografi og biologi vil eleverne lære om plastens egenskaber og genanvendelsesmuligheder.
På virksomhedsbesøget vil de opleve, hvordan Sundolitt bruger og arbejder med plast, i forbindelse med produktionen.
Det giver eleverne førstehåndserfaring med, hvordan det, de lærer i klassen, hver dag bruges i verden omkring os.
Forløbet er udviklet, så det opfylder Fælles Mål i fysik/kemi, geografi og biologi samt uddannelse og job.
Forløbet kan bruges selvstændigt i fagene fysik/kemi, geografi og biologi – men inviterer i høj grad også til et fællesfagligt forløb, der skaber synergi og sammenhæng mellem fagene.
På virksomhedsbesøget vil eleverne opleve, hvordan DANREC bruger og arbejder med plast.
Der lægges op til at eleverne ser/får fortalt om følgende på besøget:
Undervisningsforløbet starter hjemme på skolen, hvor klassens lærer(e) forestår undervisning ud fra vedhæftede plan, hvor eleverne bl.a. laver øvelser med:
Forløbet fortsætter med et besøg hos DANREC og afsluttes med undervisning hjemme på skolen.
Det giver eleverne et hands-on indtryk af, hvordan det, de lærer i klassen, hver dag bruges i verden omkring os.
Efter virksomhedsbesøget afsluttes forløbet med de resterende lektioner fra undervisningsmaterialet hjemme på skolen.
Følgende forløb på Gyldendals portaler, kunne samtænkes med dette forløb:
I dette forløb dykker eleverne ned i plastens egenskaber, i anvendelse af plast og plast som ressource.
Eleverne skal selv lave undersøgelser med mikroplast, nedbrydningsforsøg og bliver blandt andet klogere på forskellige produktionsformer med plast og hvordan vi kan undgå at plast ender i havene og naturen.
Undervisningsforløbet opfylder en række Fælles Mål under Undersøgelse, Modellering, Perspektivering samt Kommunikation inden for alle tre fag, og kan derfor bruges som tema til den fællesfaglige naturfagsprøve ved FP9.
Eksempler på Fælles Mål:
Fysik/kemi
Se desuden lærervejledning for færdigheds-/vidensområder og mål.
Geografi
Se desuden lærervejledning for færdigheds-/vidensområder og mål.
Biologi
Se desuden lærervejledning for færdigheds-/vidensområder og mål.
Eksempler på fagformål:
Uddannelse og job
Se desuden lærervejledning for færdigheds-/vidensområder og mål.
PRIMÆRT materiale
Undervisningsmaterialer kan findes her:
Plastens egenskaber og genanvendelse – Skolen (aabenvirksomhed.dk)
Kontakt virksomheden for at aftale besøg:
Plastens egenskaber og genanvendelse – Skolen (aabenvirksomhed.dk)
Eller Bettina Andersen på bea [at] da [dot] dk