Gratis

Lys & Farver - XL-Byg Tømmergården Viborg

Beskrivelse

Oplev hvordan der arbejdes med farver og lys på et virksomhedsbesøg hos XL-Byg Tømmergården i Viborg. 

Besøget er en del af undervisningsforløbet til billedkunst og/eller natur/teknologi. 

I forløbet lærer eleverne bl.a. om klassisk farvelære, hvordan farver påvirkes af lys, spredning af lys i regnbuen og lysbølger.

Aktiviteter

Undervisningsforløbet ”Lys og farver” til 1., 2. og 3. klasse er tænkt tværfagligt til natur/teknologi og billedkunst, men kan også anvendes i kun ét af de to fag. Forløbet skal give et indblik i sammenhængen mellem lys og farver – både fra et naturvidenskabeligt og et kreativt perspektiv.

Der lægges op til at eleverne ser/får fortalt om følgende på besøget hos XL-Byg i Viborg:
- Farvecirklen
- Komplementærfarver
- Valør
- SMYCK farver
- Farver og lys

Forberedelse

Undervisningsforløbet starter hjemme på skolen, hvor klassens lærer(e) forestår undervisning ud fra vedhæftede plan.
Det fortsætter med et besøg hos XL-Byg i Viborg og afsluttes med undervisning hjemme på skolen.

Det giver eleverne et hands-on indtryk af, hvordan det, de lærer i klassen, hver dag bruges i verden omkring os.

Forløbet er udviklet, så det opfylder Fælles Mål for billedkunst og natur/teknologi, samt uddannelse og job.

Efterbehandling

Med udgangspunkt i virksomhedsbesøget afsluttes forløbet med et forsøg hjemme på skolen.
 

Følgende forløb på Gyldendals matematikportaler, kunne samtænkes med dette forløb:

Natur/teknik

Billedkunst

Formål

Omdrejningspunktet for undervisningsforløbet er lys og farver.
Eleverne vil igennem en eksperimenterende og undersøgende tilgang opnå en forståelse af, hvad lys og farver er, og hvordan de kan anvendes.

Eksempler for Fælles Mål:

Billedkunst:

  • Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'billedfremstilling', hvor eleven kan udtrykke sig i plane, rumlige og digitale billeder.
  • Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'billedanalyse', hvor eleven kan samtale om egne og andres billeder.
  • Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'billedkommunikation', hvor eleven kan kommunikere gennem billeder.

Se desuden lærervejledning for færdigheds-/vidensområder og mål.
 

Natur og teknologi

Efter 2. klasse:

  • Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne og andres spørgsmål.
  • Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'modellering', hvor eleven kan anvende naturtro modeller.
  • Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan genkende natur og teknologi i sin hverdag.
  • Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan beskrive egne undersøgelser og modeller.

 

Efter 4 klasse:

  • Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne erfaringer.
  • Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'modellering', hvor eleven kan anvende modeller med stigende abstraktionsgrad.
  • Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan relatere natur og teknologi til andre kontekster.
  • Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan beskrive enkle naturfaglige og teknologiske problemstillinger.

Se desuden lærervejledning for færdigheds-/vidensområder og mål.

Sted
XL-BYG Tømmergaarden Viborg A/S
Randersvej 33
8800 Viborg
Undervisningsmateriale

PRIMÆRT materiale

Undervisningsmaterialer findes her: 
Lys og farver – Skolen (aabenvirksomhed.dk)

Tilmelding

Kontakt virksomheden for at aftale besøg:
Lys & Farver

Eller Bettina Andersen på BEA [at] da [dot] dk.