I Danmark har vi mere end 100.000 kilometer asfalteret vej. Asfalt er den væsentligste del af vores infrastruktur, og vi bruger den til fx veje, pladser, cykelstier og broer – og indimellem i farvede udgaver i forbindelse med færdselssikkerhed, sport, fritid og som æstetisk element i vores byer.
Besøg PEAB Asfalt i Viborg og giv dine elever en forståelse af hvad asfalt er. I dette undervisningsforløbet, der udviklet til Natur/teknologi, får eleverne kendskab til, hvordan asfalt fremstilles efter specifikke opskrifter, afhængig af hvilken slags vej asfalten skal bruges til og hvordan asfalt genanvendes.
De bliver klogere på, hvordan forskellige belægninger på vejen har betydning for fx bremselængde, slid på dækkene, komfort og støj, og de laver øvelser, hvor de selv får lov at prøve kræfter med at fremstille asfalt. I forløbet besøger eleverne en asfaltvirksomhed, som illustrerer, hvordan de ting, de har lært hjemme i klassen, bliver brugt hver dag, når der fremstilles asfalt.
Forløbet består af tre dele.
Første og sidste del foregår på skolen - lekstionsplanen fremgår af undervisningsmeterialet længere nede på denne side.
Der lægges op til at eleverne ser/får fortalt om følgende på besøget hos Peab Asfalt A/S:
Undervisningsforløbet starter hjemme på skolen, hvor klassens lærer(e) forestår undervisning ud fra vedhæftede plan.
Det fortsætter med et besøg hos Peab Asfalt A/S og afsluttes med undervisning hjemme på skolen.
Det giver eleverne et hands-on indtryk af, hvordan det, de lærer i klassen, hver dag bruges i verden omkring os.
Forløbet er udviklet, så det opfylder Fælles Mål for natur/teknologi, samt uddannelse og job.
Forløbet udarbejdet af Åben Virksomhed i samarbejde Peab Asfalt A/S kunne kobles med følgende forløb fra Gyldendals natur/teknologi-portaler:
Indskoling:
At finde vej
Mellemtrin:
Broer og maskiner
Energi
Mototvejen påvirker mennesker og natur
Underivningsforløbet indholder følgende synlige mål:
Efter 3. og 6. klassetrin:
Eksempler fra Fælles Mål:
Natur/teknologi, efter 2. klasse
- Der arbejdes med kompetencemålet 'undersøgelse', hvor eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger.
- Der arbejdes med kompetencemålet 'perspektivering', hvor eleven kan genkende natur og teknologi i sin hverdag.
Natur/teknologi, efter 6. klasse
- Der arbejdes med kompetencemålet 'undersøgelse', hvor eleven kan designe undersøgelser på baggrund af begyndende hypotesedannelse
- Der arbejdes med kompetencemålet 'perspektivering', hvor eleven kan perspektivere natur/teknologi til omverdenen og aktuelle hændelser.
Se desuden lærervejledning for færdigheds-/vidensområder og mål.
Eksempler på fagformål:
Uddannelse og job, efter 3. klasse
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fra uddannelse til job', hvor eleven kan beskrive forskellige uddannelser og jobs.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'arbejdsliv'. hvor eleven kan beskrive forskellige typer arbejde og arbejdsformer.
Uddannelse og job, efter 6. klasse
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fra uddannelse til job', hvor eleven kan beskrive sammenhæng mellem uddannelser og job
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'arbejdsliv'. hvor eleven kan beskrive sammenhænge mellem job, arbejdsliv og fritidsliv
Se desuden lærervejledning for færdigheds-/vidensområder og mål.
PRIMÆRT materiale
Undervisningsmaterialer kan findes her:
Byg en vej – Asfalt & teknologi
Kontakt virksomheden for at aftale besøg:
Byg en vej - Teknologi & asfalt
Eller Bettina Andersen på BEA [at] da [dot] dk.