Smarte rettigheder

Beskrivelse

Aktivt og kreativt forløb om børns rettigheder med brug af smartphones.

Aktiviteter

Klassen får besøg af en gæstelærer med rod i fx Indien, Ghana eller Mexico, som fortæller om, hvordan det er at vokse op i dette land, og hvordan det står til med børns rettigheder her. (2 lektioner)

Forberedelse

I arbejder med online undervisningsmateriale (1-5 lektioner)
Elevernes viden om børns rettigheder i en global og lokal kontekst bliver løftet gennem arbejde med virkelige cases, film og dialog i klassen.

Efterbehandling

Orienteringsløb med smartphones og konkurrence (3-4 lektioner)
Eleverne skal i grupper løse opgaver i lokalområdet ved hjælp af smartphones, apps og QR-koder. Undervejs skal de lave kreative fotografiske fortolkninger af udvalgte børnerettigheder. Billederne indgår efterfølgende i en konkurrence.

Formål

Forløbet skal gøre eleverne klogere på Børnerettighedskonventionen gennem arbejde med retiighederne på forskellige måder.

Eksempler fra Fælles Mål
Historie Eleven kan analysere brug og funktion af fortalt historie. Eleven kan udlede forklaringer på historiske forhold og forløb ud fra historiske scenarier.

Sted

Lokalmiljø i nærheden af skolen.

Undervisningsmateriale