Kunstdetektiverne - på sporet af kunsten.

Beskrivelse

Hvordan bliver et maleri malet? Hvad er en skulptur? Hvilke historier kan kunst fortælle? I forløbet tager vi lup og attachémappe frem og går på bedste Sherlock Holmes stil på opdagelse i en aktuel særudstilling eller i museets faste samling. Vi stiller skarpt på kunsten og zoomer ind på detaljer, man måske ellers ikke ville opdage.

Aktiviteter

Når vi går på jagt i museets faste samling. Eleverne præsenteres for detaljer af udvalgte værker, som de skal finde. Undervejs laver vi synstest og taler vi om billeder ved at anvende Visual Thinking Strategies. Slutteligt laver eleverne en praktisk øvelse, hvor de skal omsætte de spor, som de er blevet præsenteret for, til deres eget billede.

Forberedelse

Læs evt. en historie om Sherlock Holmes og snak om, hvordan han arbejder som detektiv. Find kunstværker med detaljer som dyr, mennesker eller natur og snak sammen om dem og gå på jagt på skolen og find kunstværker, I sammen kan se på og snakke om.

Efterbehandling

Gå igen på jagt på skolen og find kunstværker, I sammen kan se på og snakke om. Vær opmærksomme på, om jeres samtale om kunstværkerne er anderledes nu i forhold til før jeres besøg på museet.

Formål

Formålet med disse forløb er at lære børnene at se på, læse og tale om kunst. De får gennem forløbene mulighed for at møde forskellige billedkunstneriske udtryk, få stimuleret deres sanser og fantasi og sætte ord på deres æstetiske oplevelser. På den måde skulle de gerne komme på sporet af, hvad kunst er for noget.

Eksempler fra Fælles Mål
Billedkunst Eleverne bliver i stand til at samtale om andres billeder, herunder kategorisere motivkredse, samtale om billeders opbygning og indhold og aflæse centrale informationer i billeder.

Sted
Skovgaard Museet
Domkirkestræde 2-4
8800 Viborg