Vær kajakfanger for en dag

Kajakfanger for en dag

Beskrivelse

Hvor kommer kajakken fra og hvordan bliver man en god kajakfanger?

Aktivitet
Vi ser film, laver kajaklege på land og slutter af med en tur i svømmehallen eller på søerne, hvor vi skal afprøve kajakkens kunst.

Vi skal øve os i at komme ud af kajakken, holde balancen, lege i en bølge og spille lidt kajakpolo, ”håndbold i kajak”.

Det er en dialogbaseret aktivitet hvor eleverne får lov til at afprøve et stykke kulturel historie om kajakfangerne på Grønland.

Medbring madpakke*, drikkedunk, badetøj, en tyndløbetrøje til svømmehallen og noget udendørstøj som man kan røre sig i. evt. vandtæt engang kamera
*se under faciliteter

Forberedelse
Det sikres at vandaktiviteter finde sted under fuldt betryggende forhold - se bestemmelser under materialer.
Det kan være et tværfagligt forløb om Grønland med kendskab til landets natur, kultur og historie. Det kan være en idé at se filmen, "Palos Brudefærd", det vil give et billede af hvorfor og hvordan grønlænderne brugte deres kajakkerne - se under materialer

Efterbehandling
Der kan diskuteres idrætskulturelle normer, værdier og relationer i et internationalt perspektiv efter denne oplevelse i idrætsfaget.

Formål

Eleverne stifter bekendskab med en stykke historie om Grønland 

Til denne aktivitet er kajakken i centrum og formålet med dagen er at få indblik i hvordan det er at være kajakfanger.

Eksempler fra forenklede fælles mål:
Idræt - Der kan arbjedes med kompetenceområdet idrætskultur og relationer eller alsidig idrætsudøvelse med fokus på natur- og udeliv.

Undervisningsmateriale
Fælles retningslinjer og anbefalinger for vandaktiviteter